Route Thailand en Angkor

Wij zijn in totaal 38 dagen op reis geweest, hier onder vind je de route die wij hebben afgelegd. Dit is een heel diverse route, we hebben veel cultuur en natuur gezien maar ook heerlijk ontspannen op verschillende ” bounty eilanden”. Voor ons persoonlijk was het echt een perfecte route en zouden het zeker nog vaker op deze manier doen!

Wij hebben gekozen voor een route door Thailand waarbij we ook Cambodja en dan voor namelijk Angkor konden zien.

Omdat we niet wisten wanneer we terug in Aziƫ gingen zijn hebben we besloten dat we het fenomeen van Angkor meteen mee gingen pakken.

Via het reisbureau hebben wij onze retour ticket naar Bangkok, Thailand geboekt. Ook omdat het voor ons de eerste keer was dat we naar Thailand gingen, en de eerste keer backpacken vonden we dit een fijne luxe om deze zorg enigszins uit handen te geven. De volgende keer gaan wij de tickets zelf boeken, maar al doende leert men toch. We zijn op 27 oktober heen gevlogen met een rechtstreekse vlucht van AMS naar BKK en op 4 December zijn we terug gekomen met wederom een rechtstreekse vlucht. Persoonlijk heeft dit wel onze voorkeur om in te stappen en dan even doorbijten en een 12 uur later uit te stappen en direct op bestemming te zijn. Maar ik kan me voorstellen dat sommige het juist fijner vinden om tussentijds al even de benen te strekken en uit het vliegtuig te zijn. Dus dit iets iets wat je voor jezelf moet gaan bepalen. Want het is een hele ruk om 12 uur te zitten haha. Wij hadden het geluk ’s nachts te vliegen dus konden we toch een beetje slapen.

Nou, op naar de route.. Want daar ging het over in deze blog.

Begonnen in Bangkok, hier hebben wij 3 dagen later de taxi naar Kanchanaburi genomen. Het is ook mogelijk om met de bus te gaan hier kun je zeker kosten op besparen.

Kanchanaburi was ongeveer 3 uurtjes rijden, wij hebben voor deze taxi rit 600 Bath betaald, en dit kwam op ongeveer 15 euro. Wij vonden dit prima en hebben gekozen om rechtstreeks met een taxi te gaan ipv met de locale minibus. De kosten voor de minibus zijn rond de 4 euro per persoon.

In Kanchanaburi zijn wij 4 dagen geweest en dit vonden wij ook genoeg om alles te zien wat we graag wilden. Wel hebben wij elke dag een redelijk drukke planning gehad, dus mocht je het graag iets rustiger aan doen raad ik je aan een extra dag te plannen in Kanchanaburi en omstreken.

Kanchanaburi is heerlijk om alles per fiets te doen!

Vanuit Kanchanaburi zijn we met de minivan terug naar Bangkok gegaan. Het is een flinke rit en vooral druk en vol in de te kleine bus. Wij zaten letterlijk tussen de bagage. Zonder airco en de bus zat overvol, dus dit is even door bikkelen maar je bent wel voor 4 euro in Bangkok.

In de overvolle bus van Kanchanaburi naar Bangkok

In Bangkok zijn we vanaf de busstop direct naar de trein gelopen en hebben we de trein naar de luchthaven genomen. Hier zijn we dezelfde dag nog naar Chiang Mai gevlogen. Houd wel rekening met vertragingen met de bus en of trein dus dat dit enkel kan als je een late vlucht hebt, anders zou je een overnachting kunnen nemen in de buurt van het vliegveld bijvoorbeeld.

Aangekomen in Chiang Mai zijn we met de taxi naar ons hotel gegaan aangezien het al redelijk laat was dat wij aankwamen in Chiang Mai. We hebben in Chiang Mai 3 dagen door gebracht en de stad verkend. Chiang Mai is een stad waar je zo lang kunt blijven als je maar wilt.

Ons Guest house in Chiang Mai

Na die 3 dagen zijn wij naar Pai gereisd, wij hebben de heenweg gekozen voor een minivan. Al hadden we kunnen weten na de reis van Kanchanaburi naar Bangkok dat dit geen succes ging zijn. Met de bus naar Pai is enkel voor mensen met een hele sterke maag. Of die net als ons, gelukkig reis tabletten hebben gekocht bij de locale apotheek. We zaten met 11 personen in de bus plus 2 chauffeurs/gidsen en er zijn maar 3 mensen niet ziek geworden deze rit. Dus je kunt je voorstellen dat het een rot route is maar ook in een busje vol zieke mensen zitten is gewoon niet prettig. Dan is 3 uur behoorlijk lang! Bij het uitstappen zagen ook wij groen maar waren nog niet ziek geworden wel hebben we een halve dag nodig gehad om bij te komen haha. Ook hebben we besloten dat dit dus de eerste en laatste keer was dat wij de route naar Pai met een busje gingen afleggen.

Pai is een stad waar je komt, en nooit meer weg wilt. Hoe lang je ook plant hier te zijn het is altijd te kort. Wij zijn hier 5 dagen geweest, en echt ik had er graag 5 weken van gemaakt. Over Pai ga je nog zeker veel terug vinden in een post speciaal voor Pai. Want, Pai was ons absolute favoriet qua plaatsen in Thailand om te verblijven!

Vanuit Pai zijn we met de scooter terug naar Chiang Mai gegaan, dit was een hele leuke route om te rijden zolang je er maar de tijd voor neemt. De weg van en naar Pai is echt prachtig, het is een weg met 762 (haarspeldbochten) bochten door de bergen.

Terug in Chiang Mai hebben wij 3 dagen in een appartement gezeten waar wij even lekker laid back hebben ontspannen. Zelf koken, vlakbij een winkelcentrum en bioscoop en een tv waarop we zelfs even hebben kunnen netflixen, wij waren op dit moment 16 dagen onderweg en hadden zin om even te ontspannen voordat we naar Cambodja vertrokken en daar een drukke planning hadden. Natuurlijk kun je er voor kiezen om meteen door te reizen, dit was een stukje extra luxe denk ik zo.

Vanuit Chiang Mai zijn we naar Siem Riep, Cambodja gevlogen. We hebben een rechtstreekse vlucht via Cheaptickets geboekt.

Aangekomen in Siem Riep is alles ineens anders. Hierover lees je meer in onze Blog over Siem Riep / Angkor! We zijn met de tuktuk taxi vanuit ons hotel opgehaald en na het inchecken vrijwel direct in slaap gevallen het was ondertussen 11 uur ’s avonds en na een dag reizen ben je altijd moe.

In Siem Riep zijn wij 5 dagen gebleven, voor ons was dit genoeg omdat wij vooral voor Angkor gingen, wil je echt meer van de stad zien dan zou je langer kunnen blijen of minder tijd in Angkor spenderen.

Angkor, Siem Riep

Vanuit Siem Riep zijn we naar Bangkok terug gevlogen, en op dezelfde dag naar Surat Thani gevlogen vanaf Bangkok. Hier zijn we 1 nacht gebleven omdat we pas laat aankwamen op het vliegveld van Surat Thani. ’s morgens zijn wij met de bus naar de haven gegaan en hebben de boot naar Koh Pha-ngan genomen. Ons eerste bounty eiland van deze trip.

Op Koh Pha-ngan zijn wij 5 dagen gebleven daarna zijn wij met de boot door gereisd naar Koh Tao, ook hier zijn wij 5 dagen gebleven. En door deze 10 dagen puur ontspannen op deze bounty eilanden hebben wij de vakantie echt heerlijk kunnen afsluiten en kunnen we weer helemaal zen terug naar de hectiek van Bangkok, en daarna Nederland.

Koh Tao, Thailand

Vanuit Koh Tao zijn we met de boot en bus naar Bangkok gegaan, ook dit was een lange dag reizen maar weer op een andere manier dan vliegen he.

In Bangkok hebben wij nog 2 leuke dagen gehad waarnaar we terug naar Nederland zijn gevlogen.

Wij hadden de luxe om veel tijd te hebben en alles redelijk rustig aan hebben kunnen doen. Wij hebben er bewust voor gekozen om in de eerste weken veel te zien en te doen en drukke lange dagen te hebben zodat we op het einde maximaal konden genieten op de mooie Thaise eilanden.

Deze route zou je ook prima kunnen doen in 4 weken alleen zul je dan kritisch moeten kijken welke dingen je wel en niet wilt. En misschien wat minder lang relaxen op de bounty eilanden en in Pai haha.

Laat ons weten hoe jou Thailand route eruit ziet? we zijn benieuwd en wie weet gaan we in de toekomst nog eens terug!!